Uusia lukijoita suosittelemme aloittamaan tästä.

sunnuntai 19. kesäkuuta 2011

Zekata myöntää valvontalaiminlyönnin


Zekata on julkaissut asiakassivuillaan tapaustamme koskevan tiedotteen. Sivuille pääseminen edellyttää Zekatan käyttäjätunnuksia. Tiedote on julkaistu Helsingin Sanomien jutun jälkeisenä päivänä. Sen on allekirjoittanut uusi toimitusjohtaja Janne Tanskanen. Tiedotteen saimme sähköpostiimme eräältä Zekatan nykyiseltä asiakkaalta.

Tiedotteessa toimitusjohtaja myöntää valvontalaiminlyönnin, toteaa vastaavan työnjohtajan lakisääteiset vastuut ja sen, ettei vastaava mestari voi siirtää vastuuta esim. rakentajalle tai urakoitsijalle tai kenellekään ulkopuoliselle. Lisäksi todetaan, ettei rakennushankkeeseen ryhtyvältä edellytetä Suomessa rakentamisosaamista.

Asiakkaita muistutetaan, kuinka tärkeää on ilmoittaa vastaavalle mestarille siitä, milloin rakenteita peitetään. Meidän tapauksessamme ei valitettavasti auttanut se, että mestari kävi tontilla kun raudoitukset ja rakenteet olivat vielä näkyvissä ennen valuja. Tämän työmaakäynnin hän itse Helsingin Sanomissa myönsi. 

Zekatan palveluita kehutaan toteamalla, että ”kuvallinen ja ajantasainen dokumentointi tuottaa kiistatonta faktatietoa ja nostaa samalla kiinteistön arvoa.” Meidän tapauksessamme vastaava mestari tuhosi nämä faktatiedot.

Tavarantarkastaja pyysi Viitaselta työmaapöytäkirjaamme jo viime kesänä kahteen kertaan: ensin tavarantarkastustilaisuudessa suullisesti ja sen jälkeen vielä sähköpostitse. Pöytäkirjaa ei koskaan toimitettu. Herää kysymys, milloin työmaapöytäkirjan tuhoaminen on todellisuudessa tapahtunut. Ei liene aiheeton kysymys sekään, onko tuhoaminen ollut yksin Viitasen idea, jos firmasta ei löydy lakisääteisestä dokumentista varmuuskopiota. Oma neuvomme Zekatan nykyisille asiakkaille onkin, että omasta työmaapöytäkirjastaan kannattaa varmuuden vuoksi ottaa kopio itse.

Ilahduttavaa, että valvontavirhe vihdoin myönnetään. Pidämme kuitenkin omituisena sitä, että asiakkaaseen, jolle virheestä on aiheutunut isot vahingot, ei firmasta oteta mitään yhteyttä. 

Suomalan Helsingin Sanomien puheenvuoroa lainaten tekemämme ”reklamaatio koski todella pieniä asioita. Jos motivaatio olisi ollut talon rakentaminen, eikä kosto, jolla saa meidät konkurssiin, perhe asuisi nyt onnellisesti uudessa talossaan.” Reklamaatiomme koski sitä, ettemme saaneet vastaavaan mestariin viikkokausiin yhteyttä, vaikka tilanne tontillamme oli vakava. Motivaatiosta ei ole apua, jos työmaa määrätään toimenpidekieltoon. Kostosta puhuminen on ala-arvoista.  Ko. ilmaisun käyttäminen paljastaa kuitenkin, että jotakin väärää on tullut sanojan itsensäkin mielestä tehtyä.