Uusia lukijoita suosittelemme aloittamaan tästä.

Zekata


Alla käydään läpi kirjeenvaihtoa Zekatan kanssa, kun tajusimme, että työn laatu ei vastaa lainkaan odotuksiamme. Isäntä huolestui työn laadusta heti joulukuun alussa ja kävi yksityiskohtaista kirjeenvaihtoa havaitsemistaan virheistä vastaavan mestarin kanssa. 



----- Original Message ----- 
From: "Aho Petri" <petri.aho@mbnet.fi>
To: "Hannu Viitanen" <hannu.viitanen@zekata.fi>; <samuli.suomala@zekata.fi>
Sent: Wednesday, December 09, 2009 11:59 PM
Subject: Tinametsä 4 rakennushanke

Hei.

Meidän rakennusprojekti alkaa leviämään käsistä ja tuntuu ettei se ole enää meidän hallinnassa. Muutamia kysymyksiä ja kommentteja.

1. Kuinka suorat / vinot ulkoseinät saavat olla? Tällä hetkellä talon puiston puoleinen pääty on 27 mm kovera, pitkä pääty luikertelee ja heitto suurimmillaan 32 mm. Autotallin pääty on 8 mm kupera ja julkisivu pariin otteeseen 15 mm kovera. Jos mutkat joutuu rappaamalla oikaisemaan, niin kuka lisämaksun maksaa? Seinät kiemurtelevat, koska niitä ei tueta käytännössä lainkaan valutilanteessa. Tukemiseen löytyy kuitenkin selkeät ohjeet netistä. Ovatko tämän suuruiset heitot kivitalossa ihan normaaleja? Kuka vastaa meidän työmaalla työn laadusta ?

2. Harkkoja työstetään moottorisahalla. Tästä syystä talon seinät ovat aivan täynnä jopa sentin leveitä pystyavosaumoja valuun asti niin sisä- kuin ulkopinnassakin. Olen maininnut tästä urakoitsijalle ja hän lupasi, että saumat tukitaan samantien. Näin ei ainakaan toistaiseksi ole käynyt. Myös vaakasaumat irvistelevät joka puolella. En tiedä uskallanko antaa rakojen paikkausta pystytysporukalle, koska en luota heidän haluunsa / kykyynsä tehdä huolellista työtä. Haluaisin olla varma, että uretaani täyttää koko raon. Toisekseen - EPS-harkkoja pitäisi liimata PUR-liimalla, eikä turpoavalla uretaanilla. EPS-harkko on varmasti idealtaan toimiva, mutta nyt huono toteutus on pilaamassa koko hankkeen.

3. Hannun neuvo siitä, ettei linjapukkeja kannata tehdä oli huono ja osoittautui kalliiksi. Hannu kertoi, että kaivinkoneurakoitsijalla yleensä on laitteet, jolla nurkat pystytään merkkaamaan paikalleen, kun on koordinaatit. Uskoin tähän ja palkkioksi tänään tuli Helmanin kontaktin kautta 631,96 € lasku tästä työstä! Sama hinta, kuin kaupungin mittausyksiköllä. Kaveri oli tehnyt laskun mukaan 7 h työtä merkatessaan meidän taloa. Itse emme tätä tilanneet. Mikähän tässäkin meni pieleen?

4. Jatkossa pystytysporukan tai kenenkään muun kolmannen osapuolen kautta EI SAA varata mitään katselmuksia minulta kysymättä. Mä olen vetänyt 16 tunnin päivää omalla työmaallani, että pystytysporukka saa aikataulunsa mieleisekseen. Minulla on myös perhe ja toistaiseksi vakituinen työ, jotka vaativat oman aikansa. Oma lapseni on alkanut vierastamaan minua, kun minulla ei ole pitkään aikaan ollut mahdollisuutta olla hänen kanssaan. Siitä ei ole itku kaukana.

Tiedän, että minun itse pitäisi olla näissä asioissa tarkempi, mutta kun ei kaikkeen ehdi. Tuusulaan rakentaessa homma vain toimi. Espoossa ei toimi mikään muu, kuin rahojen imurointi asiakkaan taskuista. Kuntakin tuntuu olevan pelissä mukana. Nyt haluankin hieman neuvoja siihen, miten hanketta jatketaan vai jatketaanko ollenkaan. Voinko esimerkiksi pysäyttää runkourakan etenemisen, koska työn laatu ei mielestäni ole sitä mitä sen pitää olla? Tiedän, että urakoitsijalle pitää antaa mahdollisuus korjata virheensä, mutta kieroon valettua seinää ei oikaista millään.


Toivoisin pikaista vastausta ja ehdotusta, miten tästä eteenpäin.

-pete-


                                                                                                                                                             

Hannu Viitanen vastaa 10.12.:

Tervehdys

Seinän suoruuksista ja vinouksista on olemassa normit joiden mukaan tuollaiset asiat (kuin kohdassa yksi olet maininnut) voidaan selvittää.

Usein kivitaloissa sattuu jonkin kokoisia heittoja ja mitä tulee tähän teidän kohteeseen niin tehän olette tehneet sopimukset keskenänne.

Mitä te olette sopineet sopimuksessa.
Vastaava mestari vastaa siittä että rakennus tulee rakentaa tiettyjen normien mukaisesti.

Mielestäni sinunkannattaa neuvotella asennusporukan kanssa näistä virheiden korjaamisista.
Jos he ovat tehneet virheitä, pitää heille antaa myös mahdollisuus korjata virheensä.
Ulkopuoli korjaantuu muurauksella ja sisäpuolen voi rapata ja tasoitella kuntoon.
Sen ymmärrän että työ maksaa X € ja ja sehän tässä on varmasti kiistana kuka ne eurot maksaa.

Mitä tulee linjapukkeihin ja niiden tekemiseen ja minun neuvoihin, niin olen edelleenkin sanojeni takana.

Pelkästään linjapukkien korkeusero on noin kolme metriä. Kysynkin nyt tässä että miten olisit luotinut kulmat alas sieltä korkeudesta.

Lisäksi kun aikaa ei tunnu riittävän niin millä aikaa ne linjapukit ja muut vermeet olisi sinne syntynyt.

Se että onko tuo lasku oikean hintainen en ota kantaa.

Sen tässä kohteessa opin että toimin ainoastaan sinun pyyntöjen mukaan enkä käytä omaa harkintaani ja tilaa mitään tarkistuksia ilman asiakkaan pyyntöä.

Ajattelin ainoastaan vain helpottaa asiakasta ja ettei hänen tarvitse miettiä kaikkia asioita. Mutta minullekin oppia ikä kaikki.

Sen verran joudun nyt puuttumaan tähän hankkeeseen että tuo työturvallisuus on oltava kunnossa sekä rakennuksen osalta että myöskin ympäristön osalta.

Tuota en ymmärrä millälailla kunta on mukana pelissä ja mikähän tuon pelin nimi on  ????

Tarkoitatko tuolla vaihdolla myöskin meidän palveluita. Jos olet pettynyt tai me olemme huonosti toimineet, niin silloin tuo vaihto on tietenkin edessä.

Meidän puolesta olemme valmiita jatkamaan tätä projektia ja saattamaan tämä kohde ihan kunnialla loppuun.

Terveisin Hannu Viitanen

                                                                                                                                                             

Petri vastasi samana päivänä 10.12.2009 Viitaselle:

Moi.

Sopimuksessa on sovittu rungon pystytysurakka. Kuvassa seinät ovat suorat, paikan päällä ei. Sopimuksessa ei puututtu seinien suoruuteen sanallakaan. En minä maallikkona voi tietää, kuinka paljon poikkeamaa normit sallivat, joten toivoisinkin vastaavan työnjohtajan auttavan siinä asiassa. Vai kuuluuko tämä asia rakentajan selvitettäväksi?

Mitä tarkoitat, että ulkopuoli korjaantuu muurauksella ja sisäpuoli rappauksella? Mitä ulkopuolelta muurataan?

Lisäksi - miten ikkunat (smyygit / ikkunapellitykset) saadaan siististi seinään, joka lyhyellä matkalla tekee reilun 2 cm:n mutkia? Näistä asioista olen huolissani, sillä minä jatkan rakentamista siitä, kun pystytysurakka on valmis.

Työturvallisuuteen tulen puuttumaan. Kuten huomaat eilisen mailin kellonajasta (puoliyö), niin olen kaikki illat työmaalla ja sen jälkeen käyn läpi maileja, rakennedetaljeja, yms. Eilen korjasin vaurion tiessä ja tein kunnollisen kaiteen porraskuiluun. Klo. 23:00 olin kotona. Ihmeisiin en tavallisena kuolevana pysty. Tänään laudoitan kaivannon reunat turvallisemmaksi.

Mielestäni hyvä esimerkki kunnan rahastuksesta on vesi- ja viemäriliittymät. Liittymishintojen ja muidenkin nerokkaiden lisälaskujen (mm. kaivulupa) lisäksi he ovat keksineet siirtää sekä työn että vastuun rakentajan vastuulle. Meillä meni 6 tuntiä löytää vesijohto ja se oli ainoastaan kahden metrin syvyydessä. Jos se olisi ollut pari metriä syvemmällä, niin sitä ei olisi todennäköisesti löydetty ikinä.  Lisäksi koko tie olisi jouduttu katkaisemaan (vesijohto kokolailla keskellä tietä). Ja se tie vie umpikujalle. Toisin sanoen työn, jonka ennen teki kunta, tekeekin tänään rakentaja ja lisäksi maksaa siitä. Ja kantaa vastuun sen onnistumisesta.

Olen valmis jatkamaan Zekatan kanssa hanketta, mutta nyt tuntuu, että rakennetaan sutta. Energiataloudellinen rakentaminen vaatii huolellisuutta, mutta tämä ei toteudu, enkä tiedä mitä tehdä. Koska yläkertaa ei ole vielä aloitettu, toivoisinkin, että seinän voisi jotenkin oikaista ja työn laatu paranisi. Rakosista styroksissa olen maininnut - ei ole tehonnut. Seinien kierouden mittasin eilen ja siksi teille "avauduin", koska minä en tiedä miten kieroja kivitalojen seinät saavat olla. En halua reklamoida urakoijaa, jos siihen ei ole aihetta.

Toivon, että autatte asiassa.

terveisin,

-pete-

Tämän jälkeen Viitaselta/Zekatalta ei tullut enää mitään yhteydenottoa, vaikka asiakas pyytää apua.


                                                                                                                                                             



7.1.2010 Pete lähetti Zekatan toimitusjohtaja Samuli Suomalalle reklamaation palvelun laadusta.


From: Aho Petri <petri.aho@mbnet.fi>
Date: January 7, 2010 11:44:07 PM GMT+02:00
To: samuli.suomala@zekata.fi
Subject: Reklamaatio Zekatan palvelusta

Hei.

Meiltä on vielä toinen erä laskustanne maksamatta. Syy on siinä, että emme ole olleet tyytyväisiä teiltä saamaamme palveluun, vaan olemme joutuneet miettimään, mistä me maksamme ja miksi. Näyttäisi siltä, että valvonnassanne taloa tehdään valmiiksi kaikkine virheineen, jos me rakentajina emme niitä osoita.

Otetaan esimerkiksi runkotyön laatu. Aikaisemmin on ollut puhetta raoista muottiharkoissa ja rungon kieroudesta.

Raot - miten vakavasta virheestä on kyse? Toimiiko rakenne kosteusteknisesti vuosikymmeniä, jos työn laatu on nykyisen kaltaista? Unohdetaan kylmäsillat ja sitä kautta hukkaan heitetyt lämmityseurot. On ilmiselvää, että runkoporukalla ei ole aikomustakaan korjata näitä virheitä, koska seinää nostetaan ainoastaan ylöspäin ja jälkikäteen näiden korjaaminen vaatisi työläitä telinetöitä talon ulkopuolella. Näitä rakoja on paljon ja tulen ne itse paikkaamaan. Miksi vastaavaa ei kiinnostanut tarkastaa runkotyön laatua, vaikka häntä siihen pyysin, kun sitä varten työmaalla kävi? Miten kellarirakenteiden katselmus on ylipäänsä mennyt läpi, jos siinä on korjattavaa?

Seinien kierous. Oheiset kaksi kuvaa näyttävät aika selvästi, mistä olen ollut huolissani. Miten tällaista työn jälkeä voi olla noteeraamatta?  Vastaava kertoi tähän löytyvän normit. Ovatko seinät nyt normien mukaiset? Minun vaatimuksesta toista kerrosta alettiin tekemään suoraan.

Seuraavan laiminlyönnin huomasin joulun alla. Alla on kuva maanpaineseinän anturasta autotallin vierestä. Antura on valettu aikoja sitten, mutta rakennesuunnittelijan piirtämät tartunnat puuttuvat. Antura on siis todennäköisesti pakko piikata hajalle ja tehdä uusiksi. En usko, että rakennesuunnittelija hyväksyy pelkkiä reikiin upotettuja teräksiä, vaikka tämä on ollut pystytysporukan ilmiselvä tarkoitus. Suunnitelmien mukaan tartuntojen pitäisi taittua anturan alapinnassa vaakasuuntaan lähes koko anturan leveydeltä.

Tähän mennessä olemme olleet todella pettyneitä Zekatalta saamaamme palvelun tasoon. Mestari käy tontilla, mutta häntä ei näytä kiinnostavan katselmusten ohella kuin työturvallisuuteen liittyvät puutteet. Ne ovat toki tärkeitä, mutta kuitenkin. Kilometrit muistetaan kyllä veloittaa. Jopa siinä määrin, että sijainnin tarkastuksen varaus kunnalta poikii kilometrejä. Eniten minua vaivaa se, että kuinka paljon turhia rakennusvirheitä taloni tulee sisältämään, koska en varmasti kaikkia tule itse huomaamaan. Jos tätä taloa rakennettaisiinkin jollekin toiselle, joka ei osaa olla huolissaan näistä laiminlyönneistä, ne jäisivät teidän valvonnassa korjaamatta.

Tarvitsemme työmaallemme vastaavan, jota hanke oikeasti kiinnostaa. Koska emme luota nykyisen vastaavan tahtotilaan / ammattitaitoon hoitaa kohdettamme kunnolla loppuun, niin jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa:

1. Zekata osoittaa meille uuden vastaavan työnjohtajan ja yhteistyö jatkuu
2. Yhteistyö päättyy ja viimeisintä laskua sovitellaan

Toivomme yhteydenottoa mahdollisimman pikaisesti.
terveisin,

Petri ja Kirsi Aho


                                                                                                                                                             



Suomala ei reagoinut reklamaation millään tavalla!!! Kirsi lähetti Suomalalle 22.tammikuuta asiasta uuden viestin:

Hei.

Lähetimme (Petrin sähköpostista) 7.1. 2010 viestin, jossa kerroimme valokuvien kera talotyömaallamme ilmenneistä räikeistä laatuongelmista ja sitä kautta tyytymättömyydestämme Zekatan vastaavapalveluun. Pyysimme yhteydenottoa, mutta suureksi yllätykseksemme ette ole vastanneet meille yhtään mitään. Lisäksi Petri on eilen yrittänyt soittaa sinulle, mutta puheluun ei vastattu, eikä ole soitettu takaisinkaan.

Valitettavasti ette jätä meille mitään muuta vaihtoehtoa, kuin irtisanoa yhteistyösopimus ja hankkia uusi vastaava mestari.

Miten on mahdollista, että yrityksenne jättää asiakkaan huomautuksen täysin noteeraamatta? Palvelusopimuksessannekin sanotaan, että sähköposteihin vastataan päivittäin.

Terveisin

Petri & Kirsi Aho


                                                                                                                                                             


Tähän Suomala vastasi 27. tammikuuta ylimalkaisesti huomioimatta lainkaan auki olevaa laskua:

Hei!

Tämä selvä! Kaikkea hyvää hankkeellenne.

Samuli Suomala
0400 582335


                                                                                                                                                             



Kirsi joutuu vielä 1. helmikuuta kirjoittamaan Suomalalle:

Hei.

Selvää on , että yhteistyösopimus on irtisanottu ja olette sen kuitanneet. Laskutusasiat elää vielä entistä elämää.
Lasku perustuu kokonaishinnasta pilkottuihin maksueriin, jotka oli sovittu sen mukaan, että yhteistyö olisi jatkunut loppuun saakka. Mikäli nyt maksaisimme toisen erän, tulisimme maksaneeksi puolet koko sopimuksen hinnasta. Tässä tilanteessa, huomioiden talon valmiusaste, palvelun määrää ja laatu puolet summasta olisi täysin kohtuuton hinta.

Koska yhteistyömme on päättynyt, pyydämme teitä mitätöimään viimeisen laskunne, josta tuli jo muistutuskin. (Lasku 1728)

Terv. Kirsi Aho


                                                                                                                                                             



Mitään kuittausta tähän laskua koskevaan viestiin ei Suomalalta saatu. Laskusta lähetettiin vielä huhtikuussa maksukehotus ja perintäänpanouhka. Asia korjaantui vasta kun asiakas uhkasi kuluttajaviranomaisella:



Kirsi J Aho kirjoitti 27.4.2010 kello 10.59:

Hei.

Voisitko ystävällisesti vastata, miksi Zekata edelleen karhuaa meiltä laskua nro 1728?  Odotan vastausta huomiseen 28.4. mennessä. Mikäli mitään ei kuulu tai asiassa ei päästä sopimukseen, teen asiasta välittömästi casen kuluttajaviranomaiselle. Laskuttamisellehan ei ole mitään perustetta. Tiedot olemme toimittaneet sinulle viestimme 7.1., 22.1. sekä 1.2.2010 saamatta minkäänlaista vastausta.

Kirsi Aho, Espoo


                                                                                                                                                             



27. huhtikuuta 2010 15.56 Samuli Suomala <samuli.suomala@zekata.fi> kirjoitti:

No niin. Miehet täällä tyssii. Asia sovittu jo aikaa, mutta ilmeisestyi kirjanpitoon tuota tietoa ei sitten koskaan mennyt. Nyt menee.

//samuli


                                                                                                                                                             



Tavarantarkastustilaisuudessa 12.7.2010  tarkastaja kysyi tilaisuudessa Viitaselta, miksei tämä ollut vastaavana mestarina puuttunut virheisiin, Viitanen vastasi kaikkien läsnäolijoiden kuulleen, että ”koska Ahoilla oli Zekatalle jatkuvasti laskut maksamatta”. Kirsi Aho laittoi Viitaselle asiasta sähköpostitiedustelun perään välittömästi tilaisuuden jälkeen. Luonnollisesti tähänkään tiedusteluun ei ole tähän päivään mennessä saatu mitään vastausta:


From : Kirsi J Aho
Recipient : hannu.viitanen@zekata.fi
Date : 12. heinäkuuta 2010 15.29
Subject :Tarkennuspyyntö aamuiseen

Hei.

Voisitko ystävällisesti tarkentaa, mitä tarkoitti tämän aamuinen työmaallamme paikalla olleiden osapuolten kuullen esittämäsi väite, että meillä olisi yhteistyömme voimassaolon aikana ollut Zekatalle laskuja maksamatta?

Ensimmäinen lasku, nro 1190, eräpäivä 18.5.2009, nimeltään "vastaava työnjohtaja, sopimus tehty, 25 % oli maksettu aikanaan.
Toinen ja viimeinen lasku oli nro 1728,  eräpäivä 25.12.2009. Tätä laskua emme lopulta maksaneet. (Syy on kerrottu reklamaatiossa 7.tammikuuta.)

Petri lähetti sinulle viestin 9.12. ja ilmaisi yksityiskohtaisesti havaitsemansa rakennusvirheet. Olet vastannut siihen 10.12. ja edelleen Petri vastasi siihen vielä samana päivänä ja pyysi apua tilanteeseen. Tähän viestiin ei saatu enää mitään vastausta. Viimeisen kerran olet ollut meihin yhteydessä 10.12. eli yli kaksi viikkoa ennen toisen laskun eräpäivää.

Heti pyhien jälkeen tammikuun 7. päivä lähetimme Suomalalle reklamaation ja ilmoitimme, että lasku on maksamatta, koska emme pyynnöistä huolimatta saa palvelua. Ehdotamme viestissä kahta vaihtoehtoa:
 
1. Zekata osoittaa meille uuden vastaavan työnjohtajan ja yhteistyö jatkuu
2. Yhteistyö päättyy ja viimeisintä laskua sovitellaan

Suomala ei vastaa reklamaatioon ollenkaan (!)  ja 22. tammikuuta joudun ilmoittamaan Suomalalle, ettei meillä jää muuta vaihtoehtoa, kuin irtisanoa yhteistyösopimus. Yhteistyön päättymisen Suomala kuittasi 27.tammikuuta 2010, mutta auki olevasta laskusta jouduin ottamaan uudestaan yhteyttä 1. helmikuuta, koska sen osalta en saanut mitään kommenttia. Mitään vastausta ei tullut. Huhtikuussa laskusta tuli karhu ja 27.4. tiedustelin Suomalalta syystä moiseen. Suomala vastasi samana päivänä, että  "miehet täällä tyssii, asia on sovittu jo aikaa sitten, mutta kirjanpitoon tuota tietoa ei sitten koskaan mennyt".

Kerroit, että sinulla on väitteesi todisteeksi kaikki sähköpostit tallella.

Nyt pyydämme yksilöimään, mikä lasku meillä on ollut maksamatta 10.12. jolloin lopetit työt ja laskun 1728 eräpäivään oli vielä 15 päivää maksuaikaa? Lisäksi pyytäisimme lisävalaistusta siihen, millä tavalla nämä laskut liittyvät vastuukysymyksiin?  Yhteistyön loppuminen kuitattiin siis  27. tammikuuta ja näin ollen Zekatan vastuu yltää ainakin siihen asti. Ei liene asiakkaan vika, jos viesteihin ja lopulta reklamatioonkaan ei vastata viikkokausiin mitään.

Terveisin

Kirsi Aho